SZJA bevallás 2023 – SZJA bevallás a 2022. év adójáról – Átalányadó bevallási segédlet

A 2022. évi személyi jövedelemadó bevallás benyújtásának határideje 2023. május 22. A bevallás tervezeteket a NAV már közzétette, azok elérhetők NAV felületén, vagy a következő linken: https://eszja.nav.gov.hu/

Azoknak az egyéni vállalkozóknak, akiknek az elmúlt évben vállalkozásból is származott jövedelme, illetve volt valamennyi bevétele, a NAV által kitöltött szja tervezetet ki kel egészíteniük. Ezt akkor is meg kell tenni, ha ebből adókötelezettség nem származott.

Az átalányadózó egyéni vállalkozókra vonatkozó rész kissé bonyolultnak tűnik, azonban az alábbi cikk végigvezeti Önt ezen a kitöltési folyamaton. Ez a cikk kimondottan a vállalkozókra vonatkozó részre fókuszál, az igénybe vehető kedvezményeket itt nem tárgyaljuk.

Az eSZJA beavallás kiegészítése, az átalányadózók bevallása

Először is be kell lépni az eSZJA felületre a KAÜ segítségével, azaz meg kell adni a magyarorszag.hu oldalon korábban már használt azonosítókat.

Az eSZJA portál nyitólapján az Átnézem vagy az Adóbevallás folytatása gombok valamelyikét kell használni a folytatáshoz, attól függően, hogy korábban már megnéztük-e a bevallás tervezetet.

A megjelenő oldal tetjén kattintsunk a GYAKORI MEZŐK menüpontra, hogy az alábbi csempék legyenek láthatók. (Lehet, hogy többször kell kattintani, hogy változzon a kép.)

A fenti kép alapján be kell pipálni az Egyéni vállalkozók csempét, majd lejjebb görgetve, a TOVÁBB gombra kell kattintani.

Ez látható az alsó képen.

Az eSZJA kitöltés folytatása

A fenti kép alapján a TOVÁBB gombra kattintva az alábbi lehetőségeket látjuk.

Válasszuk a fenti képen látható első sort, azaz Nyilatkozatok a jövedelemszámításról, de minimis támogatásokról. Kattintsunka Hozzáadás gombra, utána a Szerkesztés gombra.

Ezt követően az alábbi adatokat kell kitölteni, illetve választani:

A fenti kép alapján az EV-1. sorban kell kiválasztani, hogy az elmúlt évben milyen módon dolgozott a vállalkozó illetve hogyan kell megállapítani a jövedelmet.

Az EV-2. illetve az EV-3. sorok esetén olvassa el az I betűnél található információt.

Amennyiben az EV-2. sort bejelöli, akkor a program 90%.os költséghányad figyelembe vételével számolja ki az adóköteles jövedelmet az EV-116. sorban.

Ha az EV-3. sort jelöli be, akkor a program 80%.os költséghányad figyelembe vételével számolja ki az adóköteles jövedelmet az EV-116. sorban.

Ha sem az EV-2. sort sem az EV-3. sort nem jelöli be, akkor pedig 40%.os költséghányad figyelembe vételével számolja ki az adóköteles jövedelmet a program az EV-116. sorban.

Ezt követően görgesse az egeret feljebb és válassza ki az alábbi kép szeriti sort.

Kattintsunka Hozzáadás gombra, utána pedig a Szerkesztés gombra.

Az alábbi képet fogja látni:

Töltse ki  bevallási időszakot. Ez KATA utáni átalányadó esetén 2022.0.901. – 2022.12.31.

A tavalyi (nettó) bevételét padig írja be középső mezőbe. Az EV-116. sorban megjelenik az adóköteles jövedelem összege.

Mentés és ellenőrzés után már készen is van az átalányadózó egyéni vállalkozóra vonatkozó bevallás rész.