Munkáltatói tájékoztató minta 2023 – Munka Törvénykönyve változás 2023

Változott a Munka Törvénykönyve. Minden munkáltatónak kötelező tájékoztatnia munkavállallóját a munkaszerződés megkötése után. A munkáltatói tájékoztató eddig is kötelező volt, de annak tartalma most jelentősen bővült. A tájékoztatást korábban 15 napon belül kellett megtenni, a változást követően azonban ez 7 napra módosult.

Mikor kell tájékoztatni a munkavállalót?

A Munka Törvénykönyve ezzel kapcsolatosan egyértelműen rögzíti, hogy a munkáltatónak legkésőbb a munkaviszony kezdetétől számított 7 napon belül írásban kell tájékoztatnia munkavállalóját a munkaviszony lényeges elemeiről.

Kell-e tájékoztatni és mikor kell tájékoztatni a már munkaviszonyban lévő (korábban alkalmazott) munkavállalókat?

Mivel a munkáltatói tájékoztató kötelező tartalma a korábbiakhoz képest változott, ezért mindenképpen javasoljuk az új tartalom szerinti tájékoztatásokat megtenni. Csak akkor nem kell a tájékoztatásokat ismételten kiadni, ha korábban az írásbeli tájékoztatás tartalmazta a munkaviszonyra vonatkozó lényeges adatokat, tartalma megfelel az új tartalom szerinti követelményeknek és azokat a munkavállalók átvették.
 

A Munka Törvénykönyve a továbbiakban úgy fogalmaz: “A munkáltató az (1) bekezdésben, továbbá a 23. § (2) bekezdésében meghatározottak változásáról a munkavállalót legkésőbb a változás hatálybalépésének időpontjában írásban tájékoztatja. Nem terheli a munkáltatót tájékoztatási kötelezettség, ha a tájékoztatást a (3) bekezdés szerint adta meg.”

Amennyiben tehát a munkaviszony körülményeiben, tartalmában változás következik be, azaz a korábban kiadott tájékoztatótól eltérő körülmények jöttek létre, úgy a munkáltatói tájékoztatást is módosítani kell, azaz új tájékoztatást kell haladéktalanul kiadni.

A munkáltatói tájékoztató tartalma

A Munka Törvénykönyve 46. §-a tartalmazza a munkáltatói tájékoztató kötelező tartalmát. Tehát minden olyan körülményről tájékoztatni kell a munkavállalót, amely meghatározza illetve befolyásolja a munkavégzés folyamatát. Megemlíthetjük például a munkaidő nyilvántartás (jelenléti ív) vezetésének módszerét. Ezt nem tartalmazza a Munka Törvénykönyve 46. §-a kötelező elemként, de a munkáltatók egy része a munkaidő nyilvántartás vezetését a dolgozókra hárítja. Ebben az esetben erről a munkavállalót írásban tájékoztatni kell, hiszen ez is a munkavállaló feladatkörébe tartozik.

Mindent azonban nem kell, illetve nem kötelezö az írásbeli tájékoztatóban szerepelteni, erről a sokat idézett Munka Törvénykönyve az alábbiakat mondja: “Nem terheli a munkáltatót tájékoztatási kötelezettség olyan munkafeltételről, amelyben a felek írásban kifejezetten megállapodtak.”

Tehát, amennyiben korábban a munkaszerződésben valamilyen munkafeltételről megállapodtak, akkor erről felesleges a munkavállalót írásban ismételten értesíteni.

Az alábbi linkről letölthető egy általános munkáltatói tájékoztató minta, amelynek alapján minden munkáltató könnyedén megszerkesztheti a munkavállalói részére írásban kiadandó tájékoztatót.

Munkáltatói tájékoztató minta – Letöltés itt!