KATA bevallás 2022 – KATA bevallási határidő

A KATA adózás alá bejelentkezett vállalkozásoknak nyilatkozatot és adatszolgáltatást kell tenniük a 2021. évben szerzett bevételeikről.
A bevételi értékhatár a tételesadó-fizetési kötelezettséggel érintett hónapok számának és 1 millió forintnak a szorzata.
2021. január 1-től a 40 %-os mértékű adó alapjába tartozó értéket ennek a bevételi értékhatárnak a számításnál figyelmen kívül kell hagyni.

Kinek kell benyújtania a 21KATA nyomtatványt?

A 21KATA nyomtatványt azoknak az adózóknak kell kitölteni és benyújtani, akik illetve amelyek a 2021. évben vagy azt megelőzően a kisadózó vállalkozások tételes adóját választották.

Ilyen lehet:

• az egyéni cég,
  • az egyéni vállalkozó,
  • kizárólag magánszemély taggal rendelkező betéti társaság,
  • kizárólag magánszemély taggal rendelkező közkereseti társaság,
  • és az ügyvédi iroda.

KATA bevallási határidő 2022

A KATA 2022 éves bevallás illetve a nyilatkozat nyomtatvány – amely a 2021. évi bevételekről szól – beküldési határideje:

2022. február 25.

FIGYELEM! A nyomtatvány száma 21KATA. Amennyiben a 2021-es bevételek nagysága miatt a 40%-os különadó megfizetése is felmerül, annak befizetési határideje is 2022. február 25.

Így kell a 21KATA nyomtatványt kitölteni

Akinek a 2021. évi bevétele nem volt több 12 millió forintnál és egész évben KATA-s volt, ráadásul senkitől nem kapott 1 millió forintnál nagyobb összeget, a 21KATA nyomtatványt a képen látható módon tudja egyszerűen kitölteni.

A főlap E) blokkjának kitöltésekor figyelni kell arra, hogy az adatot ezer forintra kerekítve kell szerepeltetni!

A 02-es lapon viszont – ahol az 1 millió forint feletti (összevont) bevételeket kell feltüntetni – forintban kell megadni az értékeket.

A 21KATA nyomtatványt a NAV ÁNYK programjával kell kitölteni és beküldeni.

Milyen bevételeket kell szerepeltetni a KATA nyilvántartásban?

Bevételként kell szerepeltetni és nyilvántartani a kisadózó vállalkozás által a vállalkozási tevékenységével összefüggésben bármely jogcímen és bármely formában mástól megszerzett vagyoni értéket.

Ide tartozik a kapott támogatás és a külföldön is adóköteles bevétel. Amennyiben a KATA-s vállalkozó KATA adóalanyisága megszűnik, akkor bevételként kell elszámolni azt az összeget is, amelyet az adóalany az általa kibocsátott bizonylat alapján az adóalanyisága megszűnése napjáig még nem szerzett meg

Mi nem számít KATA-s bevételnek?

A KATA szempontjából nem számít bevételnek:

• az áthárított általános forgalmi adó,
  • a kapott kölcsön és hitel, tehát az a vagyoni érték, amelyet az adóalany köteles visszaszolgáltatni,
  • a nyújtott kölcsön és a hitel visszafizetett összege,
  • jogerős bírósági, illetve hatósági határozat alapján kapott nem jövedelempótló kártérítés, kártalanítás,
  • az adóalany vállalkozási tevékenységéhez használt vagyontárgy károsodására vagy megsemmisülésére tekintettel kapott kártérítés,
  • a költségek fedezetére vagy fejlesztési célra folyósított támogatás,
  • a kisadózó egyéni vállalkozó esetében a nem kizárólag üzemi célt szolgáló tárgyi eszközök, nem anyagi javak értékesítésekor kapott ellenérték.