ÁFA 2021 – ÁFA bevallás gyakorisága 2021

2165 bevallás

A 2165 jelű bevallás szolgál a 2021. gazdasági évre vonatkozó általános forgalmi adó (ÁFA) bevallására, elévülési időn belüli önellenőrzésére és az esetlegesen elmulasztott bevallás utólagos benyújtására.

A 2165 jelű ÁFA bevallás nyomtatvány a NAV részére elektronikusan és papíron is benyújtható.

ÁFA bevallási határidők

A 2165 számú ÁFA bevallás benyújtását az áfafizetésére kötelezett adóalanyoknak és az adófizetésre kötelezett magánszemélyeknek az alábbi határidőkig kel teljesíteni:

• havi bevallásra kötelezettek – a tárgyhónapot követő hó 20-ig,
  • negyedéves bevallásra kötelezettek – a tárgynegyedévet követő hó 20-ig,
  • éves bevallásra kötelezettek – a tárgyévet követő február 25-ig.

Amennyiben az ÁFA bevallási határidő munkaszüneti napra esik, a határidő a legközelebbi munkanapon jár le.

Az ÁFA bevallás gyakorisága 2021-ben

Havi bevallási kötelezettség

Az az adóalany, akinek a tárgyévet megelőző második évben az elszámolandó áfájának év elejétől – előjel helyesen – összesített, éves szintre átszámított összege pozitív előjelű, és az 1 millió forintot elérte, havi ÁFA bevallásra kötelezett.

2021-ben havonta kell bevallást benyújtania a csoportos adóalanynak, az elszámolandó értékhatártól függetlenül.

Negyedéves bevallási kötelezettség

Negyedévente kell áfabevallást benyújtania annak az adózónak, aki a tárgyévet megelőző második adóév adatai alapján nem érte el az 1 millió forintos értékhatárt, de az éves adózóra vonatkozó küszöbértékeket (+/–250 e forint és 50 millió Ft nettó bevétel) már túllépte.

Szintén negyedéves áfabevallást kell benyújtania annak is, aki az időszakot megelőzően közösségi adószámot kapott a NAV-tól, és nem érte el a havi bevallási értékhatárt.

Negyedéves áfabevalló az a vállalkozó is, akinek a termékértékesítésének, szolgáltatásnyújtásának adó nélküli összege az 50 millió forintot meghaladta.

Éves bevallási kötelezettség

Éves bevallásra kötelezett az az adóalany, akinek a tárgyévet megelőző második évben az elszámolandó adójának éves szinten összesített összege nem érte el a 250 ezer forintot, továbbá az Áfa tv. szerinti termékértékesítése, szolgáltatásnyújtása ellenértékének adó nélküli összege nem haladta meg az 50 millió forintot (feltéve persze, hogy nincs közösségi adószáma).