2021. évi iparűzési adó csökkentése a KKV-k nyilatkozata alapján – Határidő 2021. február 25.

A kormány a koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében rendeletet hozott arról, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások kevesebb helyi adót fizessenek a 2021. évre. Ez a rendelet a 639/2020. (XII. 22.) Korm. rendelet, amelynek lényege, hogy a kkv-k csak 1%-os mértékű helyi adót fizessenek, ha megfelelnek az alábbiakban részletezett feltételeknek és élnek a támogatás nyújtotta lehetőséggel.

A kis- és középvállalkozások (KKV-k) 2021. évi helyi iparűzési adója 1%-os mértékűre csökken, ha az adott önkormányzat HIPA rendeletében megállapított adómérték több mint 1%. Ennek figyelembe vételével az adózónak a 2021. év 1. félévére bevallott adóelőlegnek csak 50%-át kell megfizetnie  2021. március 16-ig (feltéve, hogy 2%-os helyi adó szerint adózott).

Amennyiben az adózó a helyi adó kedvezményt igénybe kívánja venni, nyilatkozatot kell a NAV részére benyújtania a 21NYHIPA elektronikus nyomtatvány kitöltésével.

A nyilatkozat határideje: 2021. február 25.

Tehát a 639/2020. Korm. rendelet alapján a mikro-, kis- és középvállalkozások a 21NYHIPA jelű nyilatkozat benyújtásával nyilatkozhatnak helyi iparűzési adóval kapcsolatos adóelőleg-kedvezményük érvényesítéséről. A nyilatkozatot csak elektronikus úton lehet benyújtani a NAV-hoz.

Erre a nyilatkozatra azért van szükség, mert ezek a vállalkozások az 1%-os kedvezményt állami támogatásként vehetik igénybe.

Ki jogosult az 1%-os helyi adó kedvezményre?

A 2021. évi helyi adó csökkentésére azok a mikro-, kis- és középvállalkozások jogosultak, amelyeknek az összes foglalkoztatotti létszáma nem éri el a 250 főt, és éves nettó árbevételük vagy mérlegfőösszegük 4 milliárd Ft alatt marad.

A vállalkozó csak akkor csökkentheti a 2021. évre vonatkozó adóelőlegét, ha a fentebb már leírt 21NYHIPA nyilatkozatot elektronikusan 2021. február 25-ig a NAV részére beküldi. Ezen a nyomtatványon a vállalkozónak a telephelye címét is be kell jelentenie, hiszen a NAV csak így tudja majd az önkormányzati adóhatóságot értesíteni.

Amennyiben a kedvezményre jogosult vállalkozás nem tesz nyilatkozatot az adott határidőig, akkor az eredetileg megállapított adóelőleget kell megfizetnie. Természetesen később is kérheti az 1%-os kedvezményt, amelyről majd az önkormányzati adóhatóság hoz döntést.

KATA-s vállalkozások 1%-os HIPA kedvezménye

A KATA-s vállalkozásoknak – amelyek a helyi iparűzési adójukat két részletben fizetik és a tételes iparűzési adóalap szerint adózást választották (azaz 2,5 millió forint településenként), – nem kell nyilatkozatot tenniük. Ők a 2021. évi adójukat  az 1 %-os adómérték alkalmazásával fizetik meg március 16-ig, illetve szeptember 15-ig.